KOFFIE EN DIABETES
Gepubliceerd op dinsdag 06 januari 2004
Het drinken van koffie verlaagt de kans op diabetes type 2. Dat is de meest voorkomende vorm van suikerziekte, veroorzaakt door overgewicht. Zo meldt het vaktijdschrift Annals of Internal Medicine, dat de resultaten van de studie publiceerde.
Voor het onderzoek zijn voor een periode van 12 jaar meer dan 40 duizend mannen en ruim 80 duizend vrouwen ondervraagd. Om de twee en vier jaar werden de proefpersonen gevraagd een enquête over hun gezondheid en voedingsgewoonten in te vullen. Mannen die meer dan zes koppen koffie per dag drinken hebben, vergeleken met mannen die geen koffie drinken, de helft minder kans op het ontwikkelen van diabetes. Bij vrouwen neemt de kans af met bijna 30 procent. De onderzoekers vonden geen enkel verband tussen decafeïne en diabetes type 2.
cafeïnehoudend
Uit een eerder Nederlands onderzoek is al gebleken dat koffie een positief effect heeft bij het tegengaan van diabetes. Mensen die meer dan zeven koppen koffie per dag drinken hebben de helft minder kans op het ontwikkelen van diabetes type 2 dan mensen die ongeveer 2 koppen koffie of minder per dag drinken. Echter, in dit onderzoek is verder niet nagegaan of de deelnemers gewone koffie of decafeïne dronken. Ook is niet geïnformeerd naar de consumptie van andere cafeïnehoudende dranken, zoals thee en frisdranken.
Diabetes type 2 of mellitus ontstaat vaak op middelbare leeftijd door overgewicht. Vet eten en weinig lichaamsbeweging zorgen ervoor dat het aantal suikerpatiënten drastisch toeneemt. Bij diabetes type 2 patiënten wordt niet voldoende insuline aanmaken, waardoor zij een te hoge bloedsuikerspiegel krijgen. Diabetes kan op lange termijn leiden tot blindheid, hartziekten, nierfalen en schade aan het zenuwstelsel.
Bron: Annals, BBC

|