HET LAATSTE KOFFIE NIEUWS
Gunstig effect van koffie op mondbacterien - 1-4-2010
Mensen die regelmatig koffie of rode wijn drinken, hebben minder ‘slechte’ bacteriën in hun mond dan mensen die voornamelijk water drinken. Drinkgewoontes zijn dus van invloed op de bacteriën in de mond. Dit blijkt uit onderzoek onder 75 mensen, gepubliceerd in Journal of Clinicial Microbiology. Volgens de onderzoekers bevatten koffie en rode wijn stoffen met antimicrobiële eigenschappen.
Niet alleen in onze darmen huizen bacteriën, ook in de mond wemelt het ervan. Ze vormen een laagje tandplak over de tanden en kiezen en in de ruimte tussen tanden en tandvlees (pockets). Net als bij de darmflora is ook bij de mondflora sprake van een balans tussen goede en slechte bacteriën. Als tandplak niet regelmatig verwijderd wordt en slechte bacteriën de overhand krijgen, zijn gaatjes (cariës) of tandvleesontsteking (gingivitis en paradontitis) het gevolg.
Minder slechte bacteriën In het onderzoek is de mondflora vergeleken van mensen die gedurende 2 jaar minimaal 5 koppen koffie (espresso) per dag dronken, mensen die 2 glazen rode wijn per dag dronken en mensen die voornamelijk water dronken. Bij de koffie- en wijndrinkers blijken significant minder slechte bacteriën in de mond te huizen en dan met name die bacteriën die een tandvleesontsteking kunnen veroorzaken.
bron: www.koffieengezondheid.nl
|
|